El demà dels patinets i d’altres vehicles

Publicat per Fem Sant Andreu el

Els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), com ara els patinets elèctrics o els segways, han arribat per quedar-se. Són una alternativa per esquivar el trànsit, s’adapten a les necessitats de diferents perfils d’usuaris i no produeixen emissions

El seu èxit és total. En els últims mesos els patinets elèctrics han triplicat les ventes. Davant d’això, la Direcció General de Trànsit ha imposat una nova normativa, vigent des del 2 de gener:  límit de velocitat a 25km/h, prohibició de circular per la vorera, exclusió dels conductors menors de 16 anys  i per descomptat, cada VMP només pot portar una persona.

Aquesta normativa ha ser complementada per les ordenances municipals, competència exclusiva de cada Ajuntament. S’ha d’aprofitar aquest instrument per disposar d’una reglamentació que eviti accidents i que millori la convivència. Tothom recorda situacions conflictives en l’ús dels VMP. Hem d’evitar que es tornin a repetir.

Quan arriba la foscor de la nit, un patinet amb dos ocupants circulant a alta velocitat per la vorera, amb els auriculars posats, representen un perill tant per als transeünts com per als mateixos ocupants dels VMP. Un instant de distracció i el transeünt pot quedar lesionat, mentre els ocupants del patinet, sense cap tipus de protecció personal, si cauen i impacten contra el terra també els pot representar conseqüències fatals.

Davant d’això la missió de l’Ajuntament és vetllar per la seguretat. S’ha de regular la mobilitat de tota la ciutadania amb independència del mitjà de transport que faci servir.

Des de FEM Sant Andreu instem a l’Ajuntament a iniciar un procés participatiu per tal que la ciutadania de Sant Andreu de la Barca contribueixi amb la seva pluralitat d’opinions i interessos en l’elaboració del reglament complementari d’ús dels VMP. La perspectiva de la joventut no és la mateixa que la de les persones grans. Qui fa servir els VMP com a eina de treball té un criteri diferent del qui només se’n serveix com a diversió. Per més bona voluntat que hi posi, una sola persona redactora no pot assumir tota la riquesa de criteris que poden aportar els quasi 30.000 habitants. Cal escoltar totes i cadascuna de les veus.   

 

Xavier Vila – Regidor de Fem Sant Andreu


1 comentari

Miquel Àngel Abril Hidalgo · 10 de febrer de 2021 a les 12:55

No puc estar més d’acord amb el fons de l’article. Necessitem una regulació urgent més adaptada a les necessitats reals i les implicacions que se’n deriven de l’ús dels VMP. La regulació de la DGT, clarament insuficient i de mínims, no delimita amb cura les connotacions relacionades amb l’ús d’aquets vehicles. El fet que no existeixi edat mínima, ni que sigui necessari cap tipus de permís administratiu ni assegurança, per exemple, posa en perill els drets dels vianants i, de retruc, els mateixos usuaris dels VMP. Hi ha precedents municipals a l’estat a on ja és obligatòria l’assegurança pertinent. A més, fer pagar algun tipus d’impost per registrar el vehicle (que sigui proporcional i just) podria aportar ingressos que ajudin a redissenyar i senyalitzar degudament els nostres carrils bici. Una assignatura pendent a Sant Andreu, sens dubte. La societat sempre avança als poders públics en els usos i maneres d’interpretar el món que ens envolta, però no ens adormim abans que ens puguem lamentar d’alguna desgràcia personal a la nostra ciutat. Entre tots, segur que aportem una visió enriquidora vers aquesta realitat que ja s’ha instal·lat als nostres carrers.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Atenció: aquest lloc web utilitza cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació, així com per a oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús., Més .plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies