La realitat de les Beques Menjador

Publicat per Fem Sant Andreu el

El passat 30 de juliol, el Departament Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, va garantir el pagament dels imports destinats pels Ajuntaments a ajuts d’urgència social per assegurar el dret a l’alimentació dels infants en situació de vulnerabilitat. Es destinaran fons addicionals de contingència a incrementar els recursos assignats als ens locals per tal que quedi cobert l’increment d’ajuts

Inicialment el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya anunciava les Instruccions als Consells Comarcals relatives al tancament de la vinculació de les targetes moneder amb els ajuts individuals de menjador corresponents al tercer trimestre del curs escolar 2019-2020, on s’indicava que les targetes amb saldo disponible, una vegada finalitzat el curs escolar, es podrien utilitzar fins al 31 de juliol del 2020.

A primera vista, pot semblar una mesura que desempara als infants necessitats i així ho han aprofitat els partits de l’oposició del govern català (encapçalats pel PSC i Comuns/PODEM), per fer una campanya d’atac i desinformació massiva totalment oportunista, en un moment de crisi sanitària i amb els ulls posats en pròximes eleccions autonòmiques.

Detallem per què NO és tal com ho expliquen:

  1. L’ajut de menjador està vinculat directament a la utilització del servei de menjador escolar durant el curs escolar. Això significa, doncs, que l’ajut és només durant el curs escolar i s’aplica als infants de famílies amb ingressos per sota el llindar de la pobresa que estan escolaritzats en centres que tenen menjador escolar i que fan ús del servei de menjador. No s’aplica als infants escolaritzats en centres que no disposen de menjador escolar, ni als que no fan ús del servei de menjador.
  2. L’article 8 del Reial Decret Llei 7/2020, disposa que les famílies dels nens i nenes beneficiaris d’una beca o ajuda de menjador durant el curs escolar que es trobin afectats pel tancament de centres educatius acordat per la declaració de l’estat d’alarma tindran dret a ajudes econòmiques o la prestació directa de distribució d’aliments. Igualment, s’estableix que aquesta mesura es mantindrà mentre romanguin clausurats els centres educatius.
    Tot i això, es va aplicar un sobrecost de 5 milions d’euros al pressupost de la Generalitat per garantir les targetes menjador durant Setmana Santa.
  3.  Mantenir les targetes més enllà de la finalització del curs escolar no té empara legal. Cal tenir en compte que les bases de les convocatòries d’aquests ajuts aprovades pels Consells Comarcals, els Ajuntaments i el Consorci d’Educació de Barcelona, i l’article 8 del Reial decret llei 7/2020, no permeten concedir els ajuts més enllà de la finalització del curs escolar.
    Alhora, el sistema d’ajuts de menjador escolar deixa de banda els més de 100.000 infants en situació de risc de pobresa que no són beneficiaris d’aquests ajuts perquè en el seu centre educatiu no hi ha menjador o perquè si n’hi ha, no en són usuaris. Si es vol garantir el dret a l’alimentació de tots els infants (durant el període lectiu i el de vacances escolars) s’hauria d’establir, per llei, un nou sistema d’ajuts al qual es poguessin acollir tots els infants en situació de risc de pobresa i que no estigués vinculat a la utilització del servei de menjador.
  4. La decisió del Departament d’Educació de finalitzar la vigència de les targetes menjador el dia 31 de juliol no incompleix la Moció 168/XII del Parlament de Catalunya.Els ajuts individuals de menjador són ajuts per a cobrir totalment o parcialment el cost del servei de menjador i estan supeditats a la utilització d’aquest servei. La seva finalitat no és, per tant, donar cobertura als ajuts alimentaris per a menors vulnerables. Si aquesta fos la seva finalitat, és obvi que es tractaria d’un ajut profundament injust atès que deixaria sense cobertura una part molt important dels infants en situació de risc de pobresa.En segon lloc, durant els mesos no lectius no es poden concedir ajuts individuals de menjador atès que, com s’ha vist, les convocatòries d’aquests ajuts (algunes de les quals aprovades per alguns ajuntaments que estan reclamant el seu manteniment durant l’estiu) vinculen els ajuts a la prestació efectiva del menjador escolar durant els períodes lectius. Ras i curt, si no hi ha menjador escolar, no hi pot haver ajuts de menjador.En tercer lloc, el Departament d’Educació no pot destinar els fons COVID-19 rebuts de l’Estat a ajuts de menjador en temps no lectiu, atès que aquests fons s’han de destinar a educació i els ajuts d’aquesta mena cal situar-los en l’òrbita dels serveis socials, però no de l’educació.
    En definitiva, l’Estat no ha lliurat més fons a la Generalitat per cobrir els ajuts de menjador i, molt menys, per allargar aquests ajuts més enllà de la finalització del curs escolar.

    En quart lloc, les targetes menjador s’han concedit en relació amb els ingressos familiars de l’any 2018. Per tant, són els Ajuntaments o els Consells Comarcals, les administracions què, a través dels seus serveis socials, disposen dels mitjans per identificar les noves necessitats arrel de la Covid i atendre-les a través dels ajuts d’urgència social. En aquest sentit, ni el Departament d’Educació ni el de Treball, Afers Socials i Famílies no disposen de la informació sobre els ingressos econòmics de les famílies dels infants beneficiaris dels ajuts de menjador. 

    En cinquè lloc, la Moció no limita a les targetes menjador la fórmula a través de la qual es doni aquella cobertura. Són possibles, i preferibles, altres fórmules, com ara els ajuts d’urgència social, els quals ja estan essent utilitzats per algunes administracions locals.

  5. Per últim, cal destacar que el Departament d’Educació incrementarà en 42 milions d’euros els recursos destinats als ajuts individuals de menjador escolar durant el curs 2020-2021. L’increment es destinarà a millorar els ajuts parcials, que són la modalitat d’ajut majoritària, passant de l’actual ajut del 50% al 70% del preu del menú. Mesura que, si PSOE reclamés els ajuts europeus, ajudarien a fer front a la situació precària de les famílies necessitades.

La Generalitat continuarà destinant recursos econòmics per garantir el dret a l’alimentació dels infants i adolescents en risc d’exclusió social, però la via no és tan sols les targetes menjador, ja que deixa fora a molts infants. La campanya que han iniciat PSC i els seus socis, Comuns/Podem només la podem entendre amb finalitats electoralistes davant la inquietud davant unes possibles eleccions catalanes.

Utilitzar la crisi sanitària en la qual estem immersos, amb comunicats que només són un titular, amb falsedats i sense explicar tot el contingut, considerem que l’únic que genera són picabaralles partidistes entre administracions. I actualment el que es necessita, és unitat d’acció contra la crisi sanitària i per a solucionar els problemes de la gent, a nosaltres ens trobaran per sumar, com hem defensat i demostrat en tot aquest període i que tant ha reclamat i reclama el govern de la nostra ciutat.


0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Atenció: aquest lloc web utilitza cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació, així com per a oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús., Més .plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies